Pravdepodobne ste už počuli, že každý jazdecký kôň by mal mať dostatočne vybudované svalstvo na chrbte, aby mohol bez problémov niesť jazdca. Je to skutočne tak?

Väčšina jazdcov sa zameriava na chrbtové svalstvo koňa, kým brušné svaly zanedbáva. Ale jedno nefunguje bez druhého. Všetky svaly na seba navzájom nadväzujú, a teda navzájom sa ovplyvňujú. Nejdem tu teraz rozpisovať detailne, na čo ktoré svaly slúžia, kedy sa zapájajú, aké ďalšie svaly aktivujú … jednoducho, ako celá táto spolupráca prebieha. Viac informácii nájdete v knihách o anatómii, alebo v mojich elektronických seminároch.

Jednoznačne platí: Na to aby sme mohli budovať svaly, chrbát musí byť uvoľnený. Nezabúdajte, že chrbtové svaly pôvodne nie sú navrhnuté tak, aby niesli jazdca. O to sa stará systém väzov. Chrbtové svaly majú vplyv na krok koňa a jeho ohýbanie (naťahovanie a skracovanie). Aby mohli správne pracovať, musia byť uvoľnené a flexibilné.

Ak sú chrbtové svaly stuhnuté, pretože musia niesť váhu jazdca, alebo absorbovať jeho pohyby, alebo dokonca preto, že koňa tlačí sedlo, pohyb koňa nebude pohodlný. Stretnete sa s tým u koní, ktoré nosia hlavu vysoko a ich chrbát je prepadnutý.

Na to, aby ste vybudovali chrbtové svaly, musíte začať pracovať na svaloch brušných. Pri správnej práci brušných svalov dôjde k posunu bedra. Vďaka tomu sa zadná noha posúva pod ťažisko koňa. A, naťahujú sa najdlhšie chrbtové svaly. (Veľmi, veľmi v skratke a laicky popísané.) Týmto spôsobom sa chrbát dvíha a kôň môže niesť jazdca. Takto zdvihnutý chrbát umožňuje voľnú prácu chrbtových svalov (a tie zasa ovplyvňujú ďalšie svaly … ).

Ak brušné svaly nefungujú správne, panva a zadné nohy sa neohýbajú správne a chrbát sa nenatiahne. Chrbtové svaly stuhnú, pohyb koňa sa zhoršuje.

Hlavne nezabúdajte, že táto práca potrebuje čas. Nie príliš veľa a dlho, ale pravidelne. Výsledky sa dostavia, aj keď si na ne treba chvíľu počkať. (Každý, kto cvičí, vie, ako dlho to trvá, tak opatrne pri práci s koňom, aby ste mu neuhnali svalovicu.)

Pokiaľ sa necítite na klasickú gymnastickú prácu, alebo máte málo skúseností, alebo chcete spestriť tréning, tu sú tri veľmi jednoduché cvičenia :

1.     Predĺženie krku

Je to veľmi jednoduché cvičenie, ale aj účinné. Znížením a natiahnutím hlavy a krku dopredu a dolu sa natiahne chrbát. Predtým by ste mali skontrolovať zadné nohy. Kôň by ich ma mať „pod sebou“, nemali by byť vytiahnuté za neho (ani jedna), pretože tým sa efekt cvičenia stráca. Čím viac sú zadné nohy posunuté smerom k ťažisku koňa, tým lepšie svalstvo pracuje.

2.     Niekoľko krokov späť

Práca na cúvaní prináša mnoho výhod, najmú skutočnosť, že ide o „pomalú“ prácu a kôň musí pracovať na svojej koordinácii. Aj pri tomto cvičení sa zapájajú brušné svaly. Pohyb pri cúvaní je úplne iný, ako pohyb vpred. Dbajte na to, aby cúvanie bolo plynulé, uvoľnené. Hlava koňa by mala byť znížená dopredu a dolu. Vynútené cúvanie spôsobí stuhnutie svalov, ktoré neprináša požadovaný efekt.

3.     „Odrazový skok“

Je dobrý na to, aby brušné svaly pracovali v rýchlom slede skrátení a natiahnutí. Pri prechode cez kavaletu sa predné nohy dotknú zeme a okamžite sa dvíhajú, aby prešli cez ďalšiu kavaletu. A zadné nohy ich nasledujú. Je tu fáza, v ktorej predné končatiny už opustia zem (odrazia sa, skočia, prekračujú) a zadné končatiny sa ešte nedotkli zeme po predošlej kavalete. Dĺžka tejto fáze závisí od to, ako rýchlo prechádzate cez zostavu kavaliet. Práca chrbtových a brušných svalov je počas tejto fáze výrazná.

Ak túto prácu môžete robiť do kopca, práca bude omnoho účinnejšia.

Ale pozor, aby ste to neprehnali a nespôsobili ste koňovi svalovicu.

Veľa zábavy s vašim miláčikom pri práci 😊

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Odporúčané články